måndag 11 maj 2009

Kyckling och skinkgryta - mat för många


Jag lagade mat till många här om dagen. Vi var 6 vuxna och 5 barn första dagen, andra dagen var vi 2 vuxna och 2 barn. Förutom det blev det en lunchlåda över.

Summa 9 vuxna och 7 barn. Det borde bli ca 12-13 vuxenportioner.



  • drygt 3 kg kycklingfilé

  • 1 l C/F (2 stora burkar)

  • 5dl Vispgrädde

  • drygt ½ dl Dijonsenap

  • 300g rökt skinka

  • 6-7 dl riven ost

  • persilja

Tina och skär kycklingfilé i bitar. Stek lite åt gången i olja och eller smör. Lägg över i gryta. Jag använde min 5 l Kockumsgryta och den blev full till bredden. Skär skinkan i bitar. Jag köpte påläggsskinka. Vispa grädden halvtjock och blanda med C/F och senap. Grädden behöver inte vispas, men jag ville ha lite tjockare koncistens och lite skum på toppen. Lägg osten överst och tryck ner den i såsen. Osten kan naturligtvis blandas i såsen direkt, men jag var tvungen att se hur mycket av såsen som skulle få plats i grytan innan jag hällde i osten.

Jag åt grytan som den var med en god mixad sallad till, de andra åt ris första dagen och potatis andra dagen.

En gryta som uppskattades av alla, stor som liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar