tisdag 14 april 2009

Kålpudding i gryta


Detta är en rätt som jag gjort i flera år, långt innan jag började med LCHF. Nu har jag justerat den lite = lagt i lite mer fett än tidigare. Jag använder normalt blandfärs till det mesta, men när det gäller kål blir av någon anledning fläskfärs bäst tycker jag

Vi var två vuxna och två barn som åt av detta + att det gav 3 rejäla lunchlådor till mig


  • ½ vitkålshuvud eller ett helt mindre

  • 1 lök

  • 500-600g fläskfärs

  • 1-1½ msk kinesisk soya

  • 1½-2 buljongtärningar

  • vatten
  • olja och smör att steka i

  • salt och peppar att smaka av med

fräs färsen i olja och smör, tag upp och lägg på en tallrik. Skär under tiden kålen och löken i lämpliga bitar. Löken skär jag som om den skulle vara till köttfärssås eftersom barnen här inte är förtjusta i bitar av lök. Stek vitkål och lök ihop. Lägg i den stekta köttfärsen. Jag hällde i det sista jag hade av kalvfonden och kompletterade med en buljongtärning. det bör motsvara 1½-2 tärningar buljong. Häll på vatten. Ca till 1/3 av höjden på kål och färs beroende på hur mycket vätska du vill ha i. Häll i kinesisk soya. Jag mätte aldrig utan skvätte i tills jag var nöjd. Låt puttra en stund under lock. Smaka av med salt och vitpeppar. Var inte blygsam med olja och smör när du steker färs och kål. Det ska inte sätta sig i bottnen. Jag åt grytan med en klick smör sm fick smälta ner. Familjien valde att ha lingon till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar