lördag 11 april 2009

Sillsallad


I vår familj är sillsallanden helig till jul och det är jag som står för den. Jag tror ärligt talat inte min mamma skulle släppa in mig i huset utan att jag kommer med en stooor bunke med sillsallad. Den ska helst räcka i flera dagar. Detta äts dessutom inte bara på julafton utan på juldagens morgon och alla andra tänkbara måltider.

Nu blev jag ombedd att göra sillsallad till påsk. Det är inte något vi brukar ha, men varför inte?
Den lilla bunken till vänster är LC varianten medan den stora bunken är den vanliga med potatis.

Jag har inte räknat på innehållet, men salladen har eftersom jag bytte ut potatisen ett bra mycket lägre kolhydratinnehåll än den vanliga. Justera efter dina egna behov eller se det som en variant som är ganska ok och kan ätas till fest.
Salladen äts som tillbehör till annat gott på ett sillbord
  • 1/4 burk inläggningssill = en filésida

  • ½-3/4 äpple

  • 1 lite mindre squash (en sån som ligger i grönsaksdiskarna under vintern, inte ett höstmonster)

  • drygt 1 dl finhackade inlagda rödbetor

  • 1-2 msk rödbetsspad

  • ca 1½ msk riven gul lök

  • vitpeppar

  • 1-1½ dl vispad grädde. (färdigvispad mängd)

Skär sillfilén i små fyrkanter, gör detsamma med äpplet och squachen. Jag använder hushållsmaskinen till rödbetorna och kör på impulsknappen tills jag tycker de är lagom. Vill man finskära dem i stället gör man det. Riv gul lök och blanda i. Häll i lite rödbetsspad och pudra över lite vitpeppar. Sätt på folie och låt gärna stå över natten då blir den bäst. Vispa vispgrädden halvfast och blanda i. När du har blandat i grädden kan du inte fylla på med mer rödbetsspad. I så fall skär det sig.

Den färdiga sillsalladen blev lite blötare än den vanliga med potatis. Tag endast 1 msk spad och vispa gärna grädden lite hårdare än vanligt. Inte lika fast som till tårta men fortfarande fast

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar