onsdag 29 april 2009

Nya mål

Tidigare har jag skrivit att jag äter LCHF för att må bra, det är och förblir grunden i min tanke. Att jag gått ner i vikt har varit en positiv och önskvärd bieffekt, ett litet mål, men inte det överhängande målet. Att gå ner på lång sikt, ta det lugnt, inte stressa utan må bra och krympa sakta det var mitt mål.
Jag har nu fått omvärdera det lite. Jag ser en målbild framför mig. Ett mål som fyller upp alla kriterierna för att vara ett bra mål.

Under graviditeterna har min buk och bukmuskler skadats ganska rejält. Jag ser ständigt gravid ut. Visst kan jag acceptera att kroppen förändrats under graviditeterna, att barnen helt klart var värda det.

Det betyder inte att det inte ställer till besvär. Framför allt är det irriterande när jag köper kläder. Byxor passar om stuss och ben, men går inte att knäppa. Jackor är det samma med. Dessutom påverkar det musklerna i rygg och stuss, de får bära lite för mycket när magmusklerna inte är i skick att ta hand om den bit de borde. Jag har uttänjda magmuskler samt ett rejält bråck på det som kronan på verket.

Jag har bestämt mig för att jag ska ha den där bråckoperationen!! Dessutom önskar jag att de samtidigt snyggar till musklerna ovanför, de som är ruskigt uttänjda samt snyggar till det skin som blir över på magen när jag gått ner inför op. Jag gissar att det är vad de kallar en bukplastik, att sy ihop musklerna så det inte är en motorväg mellan dem och reducera skin.

Jag var hos läkaren i går. Han ville remitera mig vidare för en gastric by pass, men nej tack, jag vill inte ha den. Ärligt talat tycker jag det verkar ruskigt läskigt med en sån operation. Att ta bort saker som är välfungerande, detaljer som är tänkta att ha sin funktion i kroppen genom hela livet. Nej, kan jag slippa det så gör jag gärna det.

Jag har satt upp ett antal mål framför mig. Kanske har jag satt dem hårt. Jag bad läkaren om att vi skulle träffas igen när jag är 30 kg mindre än i dag. Han gick med på det och bad mig ringa när jag kommit dit. Någon tidsgräns satte vi inte utan läkaren tyckte att vi hade tiden framför oss. Just nu är jag rysligt taggad och ska försöka bli av med några kg nu på raken och sen njuta av en skön semester med min man för att sen ta tag i det igen.

Så följ med mig på min väg! Jag ska ner och jag ska ha min op!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar