torsdag 2 april 2009

Moussaka


I dag ville familjen ha lasagne. Då låg det nära tillhands för mig att göra moussaka till mig.
Eftersom jag tillagade båda maträtterna så långt det gick tillsammans så kan jag inte ge några specifika mängder på kött, lök mm

1 aubergine
blandfärs
lök
vitlök
passerad tomat
basilika
oregano (grekisk)
vitpeppar
salt
kalvfond

2ägg
3 rejäla matskedar C/F
riven ost. (mycket)

Stek lök, häll i vitlöken efter en stund och låt steka med. Ta upp den. Stek färsen. Blanda ihop färs och lök. Häll på passerad tomat och kryddor. Låt puttra en stund
Skiva auberginen på längden i 0,5 cm tjocka skivor och fräs dem i olja på båda sidor. Lägg ett lager aubergine i botten. Lägg på större delen av färsen så det täcker. Lägg ett lager aubergine till och resten av färsen.
Blanda ihop 2 ägg, C/F och ost. Lägg detta överst.
(Jag skulle ha tagit en lite större form. Som tur var stoppade jag in långpannan under så den fångade upp de få dropparna som faktiskt rann över.

200C tills osttäcket fått vacker färg.
Mums!
Räcker till 2 pers om man äter det som det är, med sallad till passar den säkert till 3 pers till lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar