lördag 24 januari 2009

Chokladgodis


Jag är riktigt stolt över mina barn, de börjar så smått ta till sig hur jag äter och de frågar ibland vad som är viktigast att äta på tallriken.

I förmiddags kom sonen och sa " Mamma, kan vi inte göra sånt där chokladgodis med nötter och Corn Flakes?" Jag sken naturligtvis upp! Sonen bad inte om segt gelegodis eller halvtaskig choklad från affären utan ville själv göra lördagsgodis. Naturligtvis sa jag ja. Jag har inte förbjudit någon typ av godis hemma, men det var flera veckor sedan de bad om plockgodis. De senaste helgerna har vi själva gjort chokladbollar eller bakat en kaka. Så länge det håller sig till en gång i veckan så tycker jag godis är ok. Jag tror inte på förbud, det blir bara fel. Jag vill lära dem ta eget ansvar över vad de sätter i sig och hur ofta. Självklart styr jag dem och självklart har jag en åsikt, men förbud är inte vägen att gå tycker jag. Att tillsammans göra godis, mat eller annat med barnen sätter jag stort värde på, dessutom om det är något de ska äta, då vet jag vad som finns i det.

Vi trampade till affären och köpte mörk högprocentig choklad, resten fanns hemma.



  • Mörk högprocentig choklad ( 70% och där över)

  • Mandel (innehåller 5% kolisar)

  • Hasselnötter eller andra nötter (dessa innehåller lite mer kolisar)

  • Corn Flakes (till barnen)

Smällt chokladen i micron (eller i vattenbad på spisen) och blanda i fyllningen. Jag valde att blanda i mandel och nötter först eftersom jag inte vill ha Corn Flakes i de jag ska stoppa i mig. När jag klickat ut nöt/chokladblandningen på bakplåtspapper blandade vi ner Corn Flakes och la det sedan på bakplåtspapper. Låt stelna på balkongen eller i kylen. Annat man kan ha i är kokosflingor och naturligtivs russin, men russin är ganska långt ifrån LCHF. Som bra godis alternativ till barnen så tycker jag helt klart att russin platsar i chokladen om man önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar