fredag 9 januari 2009

Varför äter jag enligt LCHF?

Jag har läst lite här och lite där för att bilda mig en egen uppfattning om vad som är bra för mig. Enligt Skaldemans GI-0 (bok) som jag gärna rekommenderar så borde jag om jag vill krympa i princip endast äta kött och fett och då mest fett förstås. Detta baserat på att jag är rejält överviktig. Jag hamnar i hans strängaste grupp. Jag har märkt att de dagar jag äter bara protein och fett, de dagarna går jag också ner. Några sådana dagar på rad och jag har startat fettförbränningen. Nu råkar det vara så att jag gillar kött, men jag tycker också om grönsaker. Därför varvar jag dagar med i prinicip "Fakirdiet" (proteiner och fett) med dagar där jag har en del grönsaker och mer mjölkprodukter med.

Varför gör jag då detta? Jag har tidigare skrivit att jag äter LCHF för att må bra inte i första hand för att gå ner i vikt. Det är fortfarande sant. Under 2007 när jag periodvis åt enligt LCHF gjorde jag det för att gå ner i vikt i första hand, när jag sedan kom in i en viktplatå så orkade jag inte riktigt. Jag var stressad och motivationen fick sig en törn. Stod det lasagne på menyn på helgen så åt jag den. Det fungerade inte i längden, min mage ville inte riktigt vara med. Den klarade inte de tvära kasten mellan LCHF de flesta veckodagar och sedan 50/50 kost med mycket mer kolisar vissa måltider på helgerna. Den slog bak ut. Vad jag märkte under tiden med LCHF i perioder var att min mage mådde så mycket bättre när jag åt endast LCHF dvs. inga kolisar i form av ris, pasta, mjöl och potatis, men däremot mycket fett i form av smör, olja samt naturligt fett och proteiner från kött, fisk, fågel och skaldjur. Det visade sig att framför allt att pastan och brödet påverkar min mage negativt.

När jag bestämde mig för att byta sätt att äta igen så gjorde jag det i första hand för att må bättre i magen. Effekten lät inte vänta på sig. Jag är inte alls så bubblig i magen och jag har ytterst sällan kramp. Fokuset ändrades från att gå ner i vikt till att må bra. Sedan jag började äta LCHF igen med ett nytt mål för ögonen har jag fått konstaterat att jag behöver genomgå en operation, inte nu, men längre fram. För att den ska bli så bra som möjligt måste jag ner i vikt. Att då redan äta den här kosten, gör det lite lättare. Jag stramar helt enkelt åt kosten lite, men jag är inte på något sätt fanatisk. Det går inte att sätta ett mål på kanske -40-50kg och sen tro att jag ska klara av att fixa det i en handväning. Jag tillåter mig själv att njuta av annat också, att äta normal LCHF kost och inte bara proteiner och fett som borde vara det jag ska hålla mig till för att effektivast gå ner i vikt. Under tiden har jag fördelen av att må bra, jag äter mig mätt på god mat.

Visst är det kul att gå ner i vikt. Att titta på och jämföra foton från nu och innan. Garderoben har också börjat att förändras. Plötsligt börjar kläder som hängt längst in att passa samtidigt som vissa av de jag brukade ha hänger löst på kroppen. Det känns kul att kunna lämna över dem till någon annan som de sitter bättre på.

Just nu känns det som en dubbel seger. Jag krymper och mår bra under tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar