söndag 11 januari 2009

Tam viltgryta


En variant av min mammas tama vildsvinsgryta som jag nu döpt om till tam viltgryta. Med kryddor som oftast används till vilt smakar denna gryta underbart! Jag gillar att tillaga den här typen av grytor i min 5 l Kockumsgryta. Gedigen, stor och underbar! Sen är det inte fel att gjutjärn släpper lite järn till maten också!

  • Fläskfilé ca 700g

  • 3 mindre gula lökar skurna i klyftor

  • Grädde

  • Rosmarin

  • Enbär

  • Salt och peppar

  • Kalvfond eller lämplig buljongtärning

  • Ev. lite kinesisk soya

Skär löken i klyftor (så kan du själv bestämma om du vill äta löken sen eller ej) bryn. Ta bort muskelhinnorna från fläskfileerna och skär i skivor. Tryck till lite med hanloven på varje skiva. Bryn löken, bryn köttet och lägg tillbaka löken. Häll på grädde i önskad mängd. Krossa enbär och rosmarin i en mortel och lägg i grytan. Häll i kalvfond eller lägg i lämplig buljongtärning. Smaka av med salt och vitpeppar eller ev lite kinesisk soya.

Normalt vet jag att detta serveras med ris eller kokt potatis. Maken ville ha stekt potatis till så jag satte honom att skala och skiva potatis. (vill han ha skalad potatis så får han skala själv)

Själv åt jag grytan tillsamman med en vitkålssallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar