onsdag 7 januari 2009

Nyårslaxen

Jag hittade en bild på vår nyårsmiddag, huvudrätten i alla fall.
Laxen på bilden ser kanske inte så stor ut, men denna skönhet vägde 3625g när jag skulle stoppa in den i ugnen. Den var då rensad, hade inget huvud och fenorna var borttagna.


Jag fyllde den med dillstabbar, citronsaft, salt och peppar och vippade in den i aluminiumfolie som jag smort med smält smör. Tänk på att det du fyller med också ska vara rumsvart, jag fyllde en gång med frusna dillstabbar och då tog fisken längre tid att tillaga.

Om du mäter tjockleken på laxen så kan du gå efter listan nedan. Ugnsvärme 200C
4cm = 30min
6cm = 40min
8cm = 50min


Laxen serverades rumsvarm med en sås av
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
1 tsk citronsaft
rivet skal av 1 citron
1 tärning fiskbuljong.
Koka upp och servera varm
Jag gjorde 4 gånger såsen om jag mins rätt

Detta serverades med potatis till de som önskade det. Själv åt jag fisk, sås och lite av grönsakerna som låg runt laxen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar