onsdag 28 januari 2009

Chokladtårta- chokladmousse


Den här chokladtårtan är helt underbar! Receptet är inte mitt utan jag hittade det via " streams viktiga" som hittat det på kolhydrater i fokus, där det står att receptet ursprungligen är från tidningen Allers. Receptet tål att upprepas. Helt underbart gott!

10 portioner
  • 250g 70% choklad
  • 4 dl vispgrädde
  • 2 dl Creme Fraiche
  • 1½ tsk pulverkaffe
  • 3 msk kakao
  • Färska jordgubbar och vispad grädde (ej inräknad i mängden ovan)

Bryt chokladen i bitar
Koka upp 2 dl av vispgrädden, ta ifrån värmen.
Rör ner chokladen i den varma grädden och rör tills den smält och krämen är slät och blank. Låt svalna tills den är lätt ljummen
Vispa samman de resterande 2 dl av grädden och creme fraichen tills den är så tjock att smeten nätt och jämnt droppar från vispen.
Krossa snabbkaffet. Sikta tillsammans med kakaon nere i chokladkrämen. Vänd ner i gräddsmeten, rör till slät konsistens.
Klä en springform, ca 23 cm, invändigt med plastfilm.
Bre ut smeten i formen.
Täck tårtan med plastfilm och låt stå i kylen minst 10 timmar.
Lossa tårtan från formen. Stjälp upp och ner på serveringsfat, lyft bort plastfilmen. Dekorera med jordgubbar eller andra bär och servera med vispad grädde. Jag bröt ett par bitar av den överblivna chokladkakan och strösslade över jordgubbarna.

Smaken var kraftig och grädden som serverades till anser jag behövs för att göra den något mildare. Jag var helt övertygad om att vi på 5 personer skulle äta upp tårtan, men när vi var klara så fanns halva kvar. Den räcker alltså till minst 10pers, vilket jag inte trodde från början

Utan garnering och extra grädde så ligger denna på under 10kolisar/ bit (delat på 10) Inte alls illa för en födelsedagstårta tycker jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar